Zadnje pretraživanoObriši sve
Nema rezultata za traženi pojam!
0

Kretanje šahovskih figura

17. 08. 2025.
Kretanje šahovskih figura
Uvod

Šah nije samo igra inteligencije i strategije, već uključuje i duboko razumijevanje kako se svaka figura može kretati. Poznavanje mogućnosti svake šahovske figure i kako ih koristiti zajedno može drastično poboljšati vašu sposobnost strateškog razmišljanja i pobjeđivanja u igrama. Ovaj vodič će se pozabaviti specifičnim pokretima svake šahovske figure, nudeći uvid u njihove jedinstvene mogućnosti i stratešku važnost.

Kralj

Kralj je najvažnija figura na šahovskoj ploči i cijela se igra vrti oko njegove sigurnosti. Kralj se može pomaknuti za jedno polje u bilo kojem smjeru: naprijed, natrag, bočno ili dijagonalno. Međutim, kralj ima poseban potez koji se zove rokada, a koji može izvesti jednom po igri pod određenim uvjetima. Rokada uključuje kralja i jednog od topova (bilo top na kraljevoj ili daminoj strani), a omogućuje kralju da se pomakne dva polja prema topu, dok se top pomiče na polje preko kojeg je kralj prešao.

Kraljica

Dama se smatra najmoćnijom figurom na ploči zbog svog raspona kretanja. Može se pomaknuti za bilo koji broj polja u ravnoj liniji, vertikalno, horizontalno ili dijagonalno. Ova svestranost čini damu snažnom figurom i za obrambene i za napadačke strategije, sposobnom kontrolirati velika područja ploče.

Top

Topovi počinju na kutovima ploče i mogu se pomicati za bilo koji broj polja duž retka ili stupca. Igraju ključnu ulogu u obrani i u napadu, posebno kada se mogu povezati i međusobno štititi. Topovi su posebno moćni u završnici, gdje mogu kontrolirati i ograničiti kretanje protivničkog kralja.

Lovac

Svaki igrač započinje s dva lovca, jedan na svijetlom, a drugi na tamnom polju. Lovac se može kretati dijagonalno preko bilo kojeg broja polja. Posljedično, jedan lovac se kreće isključivo po bijelim poljima, a drugi isključivo po crnim poljima. Ova sposobnost znači da mogu biti moćni u kontroliranju dugih dijagonalnih linija preko ploče.

Skakač

Potez skakača jedinstven je među svim šahovskim figurama. Pomiče se u obliku slova 'L': dva polja u jednom smjeru (vodoravno ili okomito), a zatim jedno polje okomito ili obrnuto. Skakači su jedine figure koje mogu preskakati druge figure, što im omogućuje fleksibilnost u pozicioniranju i napadu. Njihova sposobnost da razdvoje dvije ili više suprotstavljenih figura čini ih posebno taktičkim alatima u igri.

Pijun

Pijuni imaju najsloženija pravila kretanja. U svom prvom potezu, pijun se može pomaknuti naprijed za jedno ili dva polja. Nakon početnog kretanja, može napredovati samo za jedno polje odjednom. Pijuni uzimaju figuru drugačije od svog kretanja, uzimaju protivničku figuru dijagonalnim pomicanjem naprijed za jedno polje. Poseban potez poznat kao en passant može se dogoditi kada se pijun pomakne za dva polja sa svog izvornog položaja i sleti pored protivničkog pijuna, koji tada može uzeti prvog pijuna kao da se pomaknuo samo za jedno polje. Osim toga, kada pijun dođe do druge strane ploče, može se promovirati u bilo koju drugu figuru, obično u damu.

Strateške implikacije kretanja šahovskih figura

Razumijevanje kako se svaka figura pomiče pruža temelj za razvoj strategija u šahu. Učinkovito korištenje figura ne uključuje samo razumijevanje pojedinačnih poteza već i kako oni mogu strateški surađivati. Kontroliranje središta ploče, na primjer, pruža veću mobilnost svim vašim figurama. Štoviše, vrijednost figura može ovisiti o fazi igre, skakači i lovci su moćniji u zatvorenim igrama s mnogo pijuna, dok topovi i dame briljiraju u otvorenim igrama.

Zaključak

Savladavanje kretanja šahovskih figura ključno je za svakog šahista, od početnika do stručnjaka. Poznavanje ovih pravila omogućuje promišljeniju i stratešku igru te može dramatično povećati šanse za pobjedu.

Istražite našu veliku kolekciju šahovskih setova!